۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۴
کد خبر: ۵۹۸۳۴۸

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی اینستاگرامی، دلایل رشد نرخ ارز در روزهای اخیر را اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲ اسفند ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

عراق برخلاف تهدید‌های آمریکا به واردات از ایران ادامه می‌دهد

عبدالکریم هاشم مصطفی، مشاور ویژه نخست‌وزیر عراق اعلام کرد: این کشور قراردادی را با ایران نهایی می‌کند که به موجب آن به رغم تحریم‌های آمریکا واردات انرژی از ایران انجام می‌دهد و قرار است پول آن هم به دلار پرداخت نشود.

مشاور ویژه نخست‌وزیر عراق در طی مصاحبه یکشنبه مسکو و در حاشیه کنفرانس خاورمیانه اعلام کرد نماینده‌ای از بانک مرکزی ایران به بغداد آمد و بنا شد که مبادلات تجاری ایران و عراق با یورو انجام شود. البته بحث‌هایی برای پرداخت پول تجارت دوجانبه ایران و عراق با دینار و یا نفت نیز انجام شد.

براساس این گزارش، آمریکا عراق را تحت فشار قرار داده که دیگر گاز طبیعی و برق از ایران خریداری نکند، این در حالی است که انرژی مورد نیاز شدید کشور عراق است.

مصطفی اعلام کرد در حال حاضر بغداد تحت معافیت تحریمی آمریکا است و خرید انرژی از ایران هیچ منعی ندارد.

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر دولت عراق، فشار آمریکا مبنی بر قطع واردات انرژی از ایران را نپذیرفته است.

مصطفی اعلام کرد این‌ها تحریم‌های آمریکا است و ما براساس قانون می‌توانیم منافع ملی خود را درنظر بگیریم.

وی گفت: ما همواره به طرف‌های آمریکایی گفته‌ایم که ما دوست شما هستیم، اما هیچ وقت بخشی از سیاست‌های شما در منطقه نیست و طرف‌های آمریکایی هم از این مسئله به خوبی آگاهند و تازگی برای آن‌ها ندارد.

این مسئول عراقی همچنین در ادامه گفت: عراق هیچ وقت انتظار ندارد نیرو‌های آمریکایی برای زمان نامحدود و نامشخصی در خاک عراق بمانند. هر وقت که عراق از طرف‌های آمریکایی بخواهد که خاک عراق را ترک کنند، آن‌ها این کار را انجام خواهند داد همچنان که در گذشته انجام دادند.

وی تصریح کرد: از آنجایی که تهدید‌های تروریستی کاهش یافته است، نیرو‌های آمریکایی باید خاک عراق را ترک کنند.
_______________________

علت گرانی اخیر دلار از زبان رئیس کل بانک مرکزی
 
عبدالناصر همتی در یادداشت خود درخصوص دلایل رشد نرخ ارز در روز‌های اخیر اظهار کرد: طی سه روز گذشته بازار ارز شاهد نوسانات همراه با رشد نرخ ارز بود. در حالی که از اوایل هفته با مجوز صادره به آن بخش از صادرکنندگانی که درخصوص نحوه باز گرداندن ارز خود به چرخه اقتصاد عملکرد خوبی داشته اند، قائدتا باید شاهد عرضه بیشتر ارز و کاهش نرخ آن می‌بودیم. چرا اینگونه شد؟ یک دلیل بر میگردد به مصوبه آزادی ورود ده‌ها قلم کالا از طریق مرزنشینان و ملوانان.

در شرایط تحریم و محدودیت‌های ارزی، این دسته از تصمیمات، واردات اجناس غیرضرور در موقعیت زمانی تحریم را افزایش داده و قطعا موجب افزایش تقاضای ارز در سلیمانیه، دوبی و هرات .. و متعاقبا در بازار ایران شده است. از هیئت محترم وزیران با فوریت تجدیدنظر در این مصوبه را خواهم خواست. باید روش دیگری برای این کار یافت. امروز ثبات بازار ارز برای کشور امری بسیار ضروری است.

البته عامل مهم روانی اجلاس FATF هم مزید بر علت شده است که البته، اطلاعات دریافتی حاکی است در این مقطع نیز احتمال تعلیق بسیار زیاد است.
_______________________

رسانه استرالیایی از ثبات صادرات نفت ایران خبر داد

پایگاه خبر اقتصادی 'اینوستینگ' استرالیا روز پنجشنبه گزارش داد که صادارت نفت ایران در ژانویه ۲۰۱۹ (دی و بهمن) با رسیدن به یک میلیون ۴۷۰ هزار بشکه در روز، به ثبات رسیده است.
 
این گزارش به نقل از موسسه بین المللی ردیاب نفتکش‌ها و تازه‌ترین داده‌های صنعتی اعلام کرد که چین با بیش از ۳۵۰ هزار بشکه در روز بیشترین وارادات نفت ایران داشته که این رقم ۶۸ هزار بشکه در روز بیش از حدی است که معافیت‌های بعد از اعمال تحریم اقتصادی آمریکا برای این کشور تعیین کرده بود.

این گزارش مدعی شده است که تاکنون اطلاعات برخی از محموله‌های نفتی از مبداء بنادر ایران برای تعیین مقصد نهایی آن‌ها تا بنادر چین، کاملا درست نبوده اند.
 
براساس این گزارش، هیچ یک از کشور‌های اروپایی در این مدت از ایران نفت وارد نکرده اند با وجود اینکه کشورهایی، چون ایتالیا و یونان جزو کشور‌هایی بودند که دولت آمریکا آن‌ها را از میزان قابل توجهی از معافیت برای خرید نفتی از ایران بهره‌مند کرده بود.
 
گزارش‌های اولیه برای صادارت نفت ایران نشان می‌دهد که ایران با همین حجم نفت در ماه فوریه (بهمن) نیز به مشتری‌های ماه قبل، نفت صادر خواهد کرد.
 
براساس این گزارش، طبق پیش بینی برخی تحلیلگران و تجار بزرگ نفتی، با افزایش نسبی صادارت نفت ایران تا یک میلیون و ۵۰۰ بشکه در روز، بعید نیست آمریکا یا به همین حجم صادرات ایران رضایت دهد و یا از برخی از این کشور‌های دارای معافیت بخواهد از سهمیه واردات نفت خود از ایران خود بکاهند.
 
بنا به این گزارش، این درحالی است که خبرگزاری رویترز دیروز به نقل از داده‌های انرژی و کشتی رانی مشابه اعلام کرده بود با وجود تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، صادرات نفت خام ایران در ماه جاری میلادی (فوریه) با رسیدن به میانگین ۲۵/ ۱ میلیون بشکه در روز بیش از سطح انتظارات و پیش‌بینی‌ها بوده است.
 
این خبرگزاری حتی هفته گذشته با استناد به آمار رسمی گمرک ایران از روند رو به رشد صادرات میعانات گازی کشور در نیمه نخست بهمن خبر داد و این افزایش را نشانه‌ای از رشد صادرات نفت خام تهران عنوان کرده بود.
 
در گزارش رویترز با عنوان 'سیگنال مثبت از صادرات میعانات' همچنین با اشاره به بازگشت کره‌جنوبی و ژاپن به صف خریداران نفت خام ایران، پیش‌بینی شده بود که در ماه جاری میلادی روند صادرات نفت خام کشور نسبت به ژانویه با بهبود همراه خواهد بود.

این در حالی است که با انتشار گزارش روز سه شنبه رویترز بر اساس داده‌های شرکت 'ریفینیتیو ایکون-Refinitiv Eikon' (بازوی تحقیقاتی تامسون رویترز) و اظهارات یک منبع آگاه در یک شرکت رصدکننده روند صادرات نفت خام ایران، مشخص شده بود که این داده‌های جدید بر پیش‌بینی‌های بدبینانه از صادرات نفت ایران که انتظار داشتند سطح آن زیر یک میلیون بشکه در روز باقی بماند، خط بطلان کشیدند.

با توجه به در دسترس نبودن آمار رسمی از میزان صادرات نفت خام ایران و همچنین مبهم بودن شرایط معافیت‌های نفتی که به خریداران نفت خام ایران اعطا شده است، پیش‌بینی‌های مطرح شده از عملکرد صادراتی ایران در بازار نفت همگی بر اساس حدس و گمان هستند.

با این حال از نخستین ماه شروع تحریم‌ها، همواره آخرین برآورد‌ها از صادرات نفت خام ایران به بازار جهانی فراتر از انتظار‌ها بوده است.

این در حالی است که همین خبرگزاری (رویترز) متوسط محموله‌های نفت خام صادر شده از ایران در ماه ژانویه را بین ۱.۱ تا ۱.۳ میلیون بشکه در روز عنوان کرده بود که این اعداد هم بیش از سطح انتظارات بوده‌اند.

در کنار روش‌های مختلفی که برای صادرات نفت در دوران تحریم وجود دارد، اعطای معافیت به هشت کشور از سوی آمریکا، یکی از دلایل محقق نشدن پیش‌بینی‌های بدبینانه درباره صادرات نفت خام ایران بوده است.

این معافیت‌های ۶ ماهه در نوامبر ۲۰۱۸ (ابان سال جاری) و همزمان با آغاز فاز دوم تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان به چین، هند، ترکیه، کره‌جنوبی، ژاپن، ایتالیا، یونان و تایوان اعطا شد که از این میان سه کشور ایتالیا، یونان و تایوان با وجود در اختیار داشتن معافیت‌های نفتی اقدامی برای خرید نفت از ایران انجام ندادند.

معافیت‌های شش ماهه خرید نفت از ایران حدود دو ماه دیگر به پایان می‌رسد بنابراین به نظر می‌رسد علاوه بر از سرگیری خرید نفت خام ایران توسط کره جنوبی و ژاپن در ژانویه، یکی دیگر از دلایل رشد صادرات نفت خام ایران در فوریه نزدیک شدن به موعد پایان مهلت معافیت‌های نفتی باشد.

به گزارش رویترز، احتمالا بخشی از خریداران نفت خام ایران در مهلت باقی مانده تا پایان معافیت‌ها، سعی دارند با استفاده حداکثری از این بازه زمانی محموله‌های بیشتری از نفت خام ایران بارگیری کنند.
_______________________

حفر چاه در سیستان برای بررسی کیفیت آب‌های ژرف
 
هدایت فهمی معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به استفاده از آب‌های ژرف در کشور اظهار کرد: یک چاه اکتشافی برای شناسایی ظرفیت آب ژرف در سیستان حفر شده است و با بررسی‌های صورت گرفته میزان شوری آن ۲۵ هزار میکروموس اندازه‌گیری شد که این اندازه از شوری مناسب شرب نیست.

معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو تصریح کرد: تحقیقات و بررسی تفضیلی در مورد آب ژرف به منظور کشف آب شیرین در دست اجراست و در صورت به نتیجه رسیدن به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

وی افزود: در صورت اکتشاف آب شیرین با رعایت مسائل زیست محیطی و اقتصادی نسبت به استفاده از این منابع برای تأمین آب شرب اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

فهمی ادامه داد: برخی در شبکه‌های اجتماعی در خصوص آب‌های ژرف با نشر اخبار کذب و خلاف واقعیت، فضای غیر واقعی را برای مردم و مسئولان کشور ایجاد کرده‌اند، این فضای مسموم باعث گمراهی اذهان عمومی می‌شود و بهتر است که مردم اطلاعات دقیق آب‌های ژرف را از وزارت نیرو دنبال کنند.

وی با اشاره به تجربیات سایر کشور‌ها در استفاده از آب ژرف گفت: در کشور‌های لیبی و برخی از کشور‌های حوزه خلیج فارس مانند عربستان از منابع آب ژرف برای کشاورزی استفاده شده است، اما با بررسی عواقب و تأثیر منفی آن استفاده از این منابع را متوقف کرده‌اند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو تصریح کرد: آب‌های فسیلی در طی قرون و اعصار شکل گرفته است و این آب‌ها تجدیدناپذیرند و در صورت شیرین بودن آن باید به برای آیندگان این امانت را حفظ کرد.

فهمی در پایان گفت: ممکن است آب‌های گسلی از مناطق دور دست و حوزه‌های اطراف، در لایه‌های زمین تجمیع شده باشد، قطعا با رعایت مسائل زیست محیطی و اقتصادی برنامه ریزی برای استفاده از آن صورت خواهد گرفت.
_______________________

ثروتمندان آسوده بخوابند!
 
نمایندگان در روز‌های گذشته کلیات لایحه بودجه ۹۸ را تصویب کردند. البته این به معنای تصویب قطعی آن نیست، بلکه با تصویب کلیات بودجه، تازه بحث درباره جزئیات و اعداد و ارقام آن آغاز می‌شود؛ موضوعی که باید به آن توجه ویژه داشت، چراکه به اعتقاد برخی اقتصاددانان، پیش‌بینی‌های درآمدی بودجه به ویژه درآمد‌های مالیاتی بعید است محقق شود.

از زمان تقدیم لایحه بودجه ۹۸ به مجلس شورای اسلامی، بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی به نحوه محاسبه هزینه‌ها و درآمد‌های انتقاداتی وارد کردند که کلیدواژه تمامی آن‌ها مباحث مالیاتی و تعریف پایه‌های جدید مالیاتی بود. این در حالی است که در روز‌های گذشته نیز مقام معظم رهبری در بیانیه‌ای که به مناسب ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی منتشر کرده بودند، بودجه را معیوب و نامتوازن توصیف کردند.

۸۰ درصد هزینه‌های بودجه جاری است

در همین باره وحید شقاقی شهری، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تهران در گفتگو با ایسنا، با تاکید بر این که بودجه سال آینده نامتوازن و ناتراز است گفت: منظور از نامتوازن این است که دولت در بودجه بندی اتکایش به درآمد‌های نفتی، آینده فروشی و چاپ و انتشار اوراق بدهی است؛ در حالی که از سوی دیگر نیز در حوزه‌های مالیاتی تکیه درآمدی خود را بر اخذ مالیات از تولید کنندگان قرار داده است.

این اقتصاددان با بیان این که ۸۰ درصد از هزینه‌ها در بودجه سال آینده مربوط به هزینه‌های جاری است گفت: سهم فعالیت‌های عمرانی در بودجه ۹۸ بسیار محدود و تقریباً نزدیک به صفر است. این در حالی است که برای پوشش همین هزینه‌های جاری هم دست به فروش منابع نسل‌های آینده دراز کرده‌ایم.

او با انتقاد از عدم تعریف پایه‌های مالیاتی جدید در سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: واقعیت این است، پایه‌های مالیاتی که بتواند ثروتمندان را تحت تأثیر قرار دهند وجود ندارد و دولت به جای اخذ مالیات از ثروتمندان تمرکز خود را بر اخذ مالیات از تولیدکنندگان گذاشته است.

شقاقی شهری با برآورد کسری ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی بودجه در سال آینده اظهار کرد: برای حل مسئله عدم توازن و معیوب بودن بودجه لازم است تا اصلاح ساختاری انجام شود که متأسفانه برخی مسائل اجازه نمی‌دهد این اتفاق بیفتد. بودجه‌های سالانه باعث ایجاد نارضایتی زیادی شده است. همچنین باید مشخص شود که این درآمد‌های مالیاتی در کجا مصرف می‌شود.

بنا به این گزارش، دولت در لایحه بودجه سال آینده مجموع منابع عمومی را ۴۰۷ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده که بخشی از این منبع از محل درآمد‌ها تأمین می‌شود.

درآمد‌ها که متشکل از مالیات و سایر درآمدهاست، به گونه‌ای پیش‌بینی شده که در مجموع به ۲۰۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد و از این رقم تا ۱۵۳ هزار میلیارد متعلق به درآمد‌های مالیاتی است.
_______________________

قیمت سکه طرح جدید امروز دوم اسفند، ۴ میلیون و ۵۶۲ هزار تومان شد
 
قیمت سکه طرح جدید بهار آزادی در بازار آزاد امروز تهران پنجشنبه دوم اسفند، ۴ میلیون و ۵۶۲ هزار تومان شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۴۵۸ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۵۳۵ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۸۱۵ هزار تومان است.

هر اونس طلا در بازار‌های جهانی ۱۳۳۵ دلار و ۲۶ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۲۵ هزار و ۸۳۰تومان شد.
_______________________

نرخ رسمی ۱۶ ارز کاهش یافت
 
­­­بر اساس اعلام­ بانک مرکزی، نرخ ۱۹ ارز ­ مانند یورو و پوند در مقایسه با­­ دیروز ­افزایش یافت. هر دلار آمریکا برای امروز پنج شنبه ­دوم اسفند ماه ۹۷ بدون تغییر نسبت به روز چهارشنبه­­۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین امروز هر پوند انگلیس با ۹۸ ریال افزایش ۵۴ هزار و ۷۸۹ ریال و هر یورو نیز با ۲۲۳ ریال افزایش ۴۷ هزار و ۶۶۷ ریال ارزش‌گذاری شد.

افزون بر این، هر فرانک سوئیس ۴۱ هزار و ۹۶۸ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۵۱۳ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۸۹۱ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۳۸۸ ریال، روپیه هند ۵۹۲­ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۳۲۶ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۳۰ هزار و ۶۴ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۷ هزار و ۹۱۲ ریال، دلار هنگ کنگ ۵ هزار و ۳۵۲ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳­ ریال و دلار کانادا ۳۱ هزار و ۸۹۵ ریال قیمت خورد.

از سویی دیگر، نرخ دلار نیوزلند ۲۸ هزار و ۷۶۱ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۹۹۹ ریال، لیر ترکیه ۷ هزار و ۸۸۶ ریال، روبل روسیه ۶۴۰ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۳ هزار و ۵۲۵ ریال، لیر سوریه ۸۲ ریال، دلار استرالیا ۳۰ هزار و ۷۱­ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۳ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۹۴ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۵۰ هزار و ۳ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۳۳۸ ریال، کیات میانمار ۲۸ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۶ هزار و ۸۰۴ ریال تعیین شد.

افزون بر این نرخ یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۶۱۳ ریال، دینار لیبی ۳۰ هزار و ۲۳۱ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۲۷۵­ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۴ هزار و ۹۵۱ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۳۲۲ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۷ هزار و ۴۰۰ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۱۱ هزار و ۱۶۹ ریال، لاری گرجستان ۱۵ هزار و ۸۰۸ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۹۹۰ ریال، افغانی افغانستان ۵۶۵ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۹ هزار و ۵۶۱ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۵۳ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۰ هزار و ۸۱۰ ریال، سومونی تاجیکستان ۴ هزار و ۴۵۰ ریال، بولیوار جدید ونزوئلا ۴ هزار و ۲۰۶ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۹۵ ریال ارزش‌گذاری شد. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات